Olight Javelot Pro VS Olight Javelot Turbo Review
Inleiding Javelot Turbo Review
Een Olight met een bereik van 1300 meter? Die hebben we nog niet gezien. Ik ben erg benieuwd hoe Olight de fijne Javelot Pro heeft weten te overtreffen met deze Javelot Turbo!
Olight heeft als opvolger van de Javelot Pro de nieuwe Javelot Turbo uitgebracht. De Javelot Pro is nu al een tijdje in het assortiment, en is een zaklamp welke lang Olight’s verste schijnwerper was. Nu Olight deze Turbo uitbrengt, is de Pro op papier de nummer twee geworden. De Javelots zijn de ultieme afstandvreters, welke ook geschikt zijn voor eventuele wapenmontage. In deze review ga ik deze nieuwe Turbo bekijken, en erg regelmatig de Pro erbij vergelijken, om te zien of deze update de moeite waard is!
Specificaties
De Javelot Turbo heeft enkele aanpassingen meegekregen wat de lamp dus verder laat stralen. Hier is duidelijk dat lumens niets zeggen over afstand: de Javelot Pro heeft 2100 lumen maximaal, waar de nieuwe Turbo er ‘maar’ 1300 heeft. Ik ga verderop uitleggen hoe dit zit!
Beide modellen hebben vier dimstanden onder de zijschakelaar, en alleen Laag en Turbo zijn in te schakelen via de achterschakelaar. De volledige specificaties zijn als volgt, vergeleken met de Pro, deze keer in tabelvorm voor een gemakkelijk vergelijk:
|
Javelot Pro |
|
Javelot Turbo |
|
Dimstand |
Lumens |
Brandduur |
Lumens |
Brandduur |
Laag |
15 lm |
8 dagen |
15 lm |
318 uur (13 dagen) |
Midden |
150 lm |
23 uur |
150 lm |
27 uur |
Hoog |
600 lm |
5 uur |
500~150 lm |
5.5~2 uur |
Turbo |
2100~1000 lm |
5 min~145 min |
1300~800~500~150 lm |
10~140~30~110 min |
De Javelot Pro is ook verkrijgbaar in een KIT versie, met kleurfilters, een magnetische wapenmontage en een afstandsbediening.
Afmeting en gewicht
De Javelot Turbo is net iets langer dan de oudere Pro. Dit omdat de gebruikte batterijen langer zijn dan die in de Pro zitten. Ook is het handvat van de nieuwe Turbo net wat dikker om dezelfde reden. De Pro is 24.5 centimeter lang en 380 gram zwaar. De nieuwe Turbo is 26 centimeter lang en 408 gram zwaar. Bij beide lampen is de doorsnee van de kop 6.3 centimeter.
In de doos
Opladen
Zoals genoemd wordt de Javelot Turbo geleverd met de MCC lader, het fijnste systeem wat ik ken. Olight levert de nieuwste mee, de versie welke 2A kan leveren, als deze dan ook aan een minimaal 2A leverende USB-poort wordt aangesloten. Het ideale pluspunt is ook dat de lamp goed waterdicht blijft, daar er geen rubberen klepjes nodig zijn om een poort mee af te schermen. De kabel van de lader is een halve meter lang. Een verbetering welke me meteen opviel was dat de lader dezelfde afmetingen heeft als Olight’s andere laders. De vorige Javelot Pro had een eigen lader, welke groter was dan degene die Olight het meest gebruikt. Uiteraard is het geadviseerd de lader te gebruiken welke bijgeleverd wordt, maar Olight levert veel modellen uit met de nieuwe lader, welke te herkennen is aan de rode achterkant. Deze is bij de tragere versies zwart. Dus heb je nóg een Olight met de ‘rode’ lader, kan je deze allebei laden met één en dezelfde kabel! Een verbetering in mijn ogen!
Het laden van deze lamp neemt wel wat tijd in beslag, daar Olight twee 5000mAh accus heeft ingebouwd in deze lamp. Voor de kenners: tweemaal 21700 lithium-ion cellen. Deze zitten in het handvat ingebouwd, en kunnen alleen vervangen worden bij eventuele slijtage door een geheel nieuw handvat te kopen. Het grote voordeel hiervan is wel, dat als je langer van huis bent, is er een los handvat bij te kopen, en zo kan je gemakkelijk wisselen naar een volle accu. Een lange gebruikersduur geeft wel een lange laadtijd. Olight geeft aan dat het nooit langer dan 10 uur kan duren met een 2A poort, maar ik heb zelf niet de ervaring dat het zolang duurt. Enkele uren wel, maar zeker geen 10. Dit zal dus zijn als de lamp volledig leeg is, ik heb de batterijen nog niet leeg gehad.
In de schakelaar zit een batterij-level-indicator, welke met drie lichtkleuren aangeeft hoe het met de batterijen gesteld is. Boven de 60% geeft deze groen aan, van 10% tot 60% oranje, en rood onder de 10%. Onder de 5% zal de rode indicator gaan knipperen. Ik adviseer bij oranje te laden, daar rood bij 10% maar een kleine marge is tot leeg.
Schakelaars Olight Javelot's
De achterschakelaar geeft met een halve klik de Laag-modus, en met een volledige klik de Turbo-modus. Bij langer inhouden en loslaten werkt de schakelaar als een momentele schakelaar, bij een korte klik blijft de lamp aan. De zijschakelaar werkt anders dan we van Olight gewend zijn, normaal is één klik aan, en inhouden van de schakelaar wisselen van dimstand. Bij de Javelots is het inhouden om de lamp in te schakelen, en éénmaal klikken om te wisselen tussen de vier dimstanden.
Langere adem
De batterijduur van de Javelot Turbo valt me meteen op, waar de Javelot Pro relatief vlot de oranje indicator aangeeft, heeft de Turbo met zijn 800 lumen minder en grotere batterijen een stuk langere adem. Gezien de specificaties klopt dat ook, het grote verschil zit deze in de Turbo-stand van beide lampen. De Javelot Pro eet snel met 5 minuten 2100 lumen, de Javelot Turbo geeft 1300 lumen voor 10 minuten, en hier merk je dat je echt op afstand een langere tijd meer aan de Turbo hebt. Want als de lumens afnemen, neemt uiteraard ook de afstand ofwel de intensiteit van de lichtbundel af. Hier zie ik een goed voordeel voor de Javelot Turbo. Met minder lumen verder schijnen, en hierdoor langer op een hoger lumenniveau, is erg fijn.
Grotere afstand
Hierdoor verbreedt de lichtbundel. Wanneer zoals de rechter tekening het brandpunt kleiner is, verkleint het lichtoppervlak, en wordt de bundel smaller en scherper. Hierdoor is de candelawaarde hoger, en heeft het licht meer bereik. Want alle lumens die opzij worden gestraald, gaan niet de verte in. En een kleinere LED resulteert in de meeste gevallen in minder lumens, en hierom heeft een goede thrower geen grote hoeveelheid lumen.
In deze twee foto’s is het verschil goed te zien. De grote LED zit in de Pro, en de kleine LED in de Turbo. Het gele gedeelte is het daadwerkelijke gedeelte dat licht geeft. En dat is bij de Turbo op het oog geschat maar een kwart van de Pro!
Ervaringen met de lamp
Dit type lamp is uiteraard alleen maar bedoeld om zo veel mogelijk afstand te halen, en hierin plust de Turbo tegenover de Pro. De bundel van de nieuwe Turbo is nog strakker, en hoewel het op deze afstanden lastig te zien is, heb je inderdaad soms net wat meer aan de Turbo. Dit is ook te zien op de foto’s, de Turbo heeft een smallere bundel welke dus met minder lumens in het centrum van de bundel feller is dan de Pro! Op maximale afstand bij heldere lucht wint de Turbo het nipt om net wat verder te komen. De cijfers van de genoemde 1300 meter bundelbereik is theorie, en in werkelijkheid is dit ook niet haalbaar om te zien. Het bereik word berekend met een eindsterkte van een kwart van de lumens van kaarslicht, en op deze afstanden zie je dat met het blote oog niet meer. Desondanks, erg indrukwekkende lichtbundels als je zo ver mogelijk wilt kunnen zien!
Olight bouwt ook geen stroboscoopfunctie meer in deze modellen. Ik denk zelf dat je het ook niet nodig hebt. De lampen zijn al zo vreselijk verblindend, dat het ook totaal geen meerwaarde heeft.
Persoonlijk leun ik wat naar de oudere Pro, dit ook om de licht wat neutraler van kleur is. Dit is een persoonlijke mening, daar er veel mensen zijn die het witte licht van de Turbo weer erg waarderen. En het gaat bij een schijnwerper uiteindelijk om het bundelbereik!
Conclusie Olight Javelot Pro Vs Olight Javelot Turbo Review
De nieuwe Javelot Turbo is op alle feitelijke vlakken beter dan de voorganger. Als belangrijkste punt, het bundelbereik is groter. De lichtstraal is scherper met minder strooilicht, en dat maakt deze lamp een ultieme schijnwerper. Zeker de 10 minuten volledige 1300 lumen met de Turbo tegenover de 5 minuten volle sterkte van de Pro vind ik een groot voordeel. Minder lumens ontwikkelen minder hitte, en hierdoor kan de volle sterkte veel langer in gebruik blijven. Dubbel zo lang!
Ook de batterijinhoud is groter dan zijn voorganger. Met de grotere cellen en minder lumen, heb je gewoon een langere tijd plezier aan deze Turbo. De batterijduur is overal net een stukje langer, en dat kan heel goed van pas komen!
Hiermee aansluitend dat de wittere lichtkleur een bredere groep aan zal spreken in voorkeur, kan ik niet anders zeggen dat de nieuwe Javelot Turbo op afstand een fijne metgezel is!