Ga naar content

Inleiding Olight Fietslampen Review

Olight heeft iets nieuws: fietsverlichting! Met 3 koplampen en 2 achterlichten heeft Olight ineens een heel compleet gamma aan keuze. Ik wil dit assortiment eens overzichtelijk maken en eens kijken wat de modellen te bieden hebben.

 

Met de RN800, de RN1500 en de Allty 2000 heb je een ruime keuze aan koplampen, en met de Seemee 30 en de RN120 een tweetal keuze in achterlichten.

 

De lampen hebben overeenkomsten en verschillen, en ik ga de lampen per groep behandelen in deze review. Eerst de koplampen, en dan een apart vergelijk voor de achterlichten.

Specificaties Olight Fietslamp/Koplamp

Ik houd de specificaties simpel, en heb ze voor het overzicht in een tabel gezet:

 

Model

Min lumen

Max lumen

Reikwijdte

Waterdicht

Gewicht

Afmetingen

RN800

200 (8u)

800 (2u)

137 m

IPX6

156 gram

10.7x3.1 cm

RN1500

300 (12.5u)

1500 (1.6u)

164 m

IPX7

172 gram

10.7x3.1 cm

Allty 2000

100 (10u)

2000 (1u)

165 m

IPX5

177 gram

9.9x4x4.2 cm

 

 

De RN800 en RN 1500 zijn voorzien van 2 knipperfuncties, en 3 dimstanden. Alleen de Allty 2000 heeft 4 dimstanden, en 1 knipperfunctie.

 

De Allty beschikt ook over een 55 lumen dagrijverlichting, welke 15 uur kan branden tot de batterij leeg is.

In de doos

 

Het geheel is erg netjes verpakt in de doos welke we van Olight gewend zijn. Een strakke doos met magneetsluiting, en wanneer we deze openen komen we de bekende gele kaart

tegen, welke bij alle modellen vraagt de lamp eerst volledig te laden, en deze niet af te dekken wanneer de lamp brandt.

 

De inhoud van de verpakkingen komt erg overeen. Allen zijn voorzien van een stuurbevestiging, een setje extra strips voor verschillende stuurbuismaten, een oplaadkabel, een sleuteltje om de stuurbevestiging vast te zetten, en een gebruikershandleiding. Ook een extra GoPro mount is bijgevoegd, voor eventuele helmmontage. De Allty heeft als extra een soort muntje om de batterij te ontgrendelen. Deze is namelijk verwisselbaar.

Vergelijkbaar

De inhoud van de verpakkingen komt erg overeen. Allen zijn voorzien van een stuurbevestiging, een setje extra strips voor verschillende stuurbuismaten, een oplaadkabel, een sleuteltje om de stuurbevestiging vast te zetten, en een gebruikershandleiding. Ook een extra GoPro mount is bijgevoegd, voor eventuele helmmontage. De Allty heeft als extra een soort muntje om de batterij te ontgrendelen. Deze is namelijk verwisselbaar.

Opvallend

Wat opvalt is dat uit de doos van de RN800 maar 2 extra strips komen, terwijl de andere lampen 3 extra strips hebben. Misschien een fout, misschien standaard, ik weet het niet. Maar dit geeft minder montage opties, voor dunnere stuurbuizen. Ik had de kortste nodig voor mijn fietsstuur.

De inhoud wel compleet met de GoPro mount. Dit geeft veel extra mogelijkheden.

Het opladen van de Fietslampen

De lampen hebben verschillende manieren om te laden en ook de batterijweergave verschilt.

 

De RN800 en RN1500 doen alles hetzelfde. Ze zijn oplaadbaar met een USB-C kabel, en terwijl ze laden, pulseert de schakelaar rood. Als deze klaar is, kleurt de schakelaar groen. Als je het batterijniveau wil checken, kan je eenmaal op de schakelaar drukken, en de schakelaar kleurt dan groen, rood, of knipperend rood. Dit is constant zichtbaar als de lamp aan staat. Groen wordt weergegeven als de lamp boven de 21% batterijniveau is. Dit is best een serieus ruim begrip, dus het kan verrassend zijn, want als deze rood kleurt, ben je van 10% tot 20% batterij. Onder de 10% zal de schakelaar rood knipperen.

 

Wat wel verrassend is: je kan de RN lampen als powerbank gebruiken. Met de zelfde USB-C poort kan je je telefoon laden of andere accessoires.

Live OLED scherm

De Allty 2000 heeft een wat uitgebreider pakket. Deze lamp laadt op met een Micro-USB kabel. Tijdens het laden kan je live volgen hoeveel procent de lamp geladen is. Het OLED scherm op de Allty kan veel verschillende info geven. Als je de schakelaar eenmaal indrukt, zal de lamp in procenten het batterijniveau weergeven. Als ik de lamp aanzet, verschijnt er eerst een OLIGHT logo, erna het batterijniveau in procenten, en daarna verschijnt er een tijdweergave hoelang de lamp in de gekozen lichtinstelling zal blijven branden. Dit is enorm handig! Zo kan je inschatten of je met je lichtinstelling je rit nog af kan maken! Hiermee is het OLED scherm een nuttige toevoeging, en het betekent meteen dat deze Allty de duidelijkste manier heeft om het batterijniveau weer te geven.

De Allty heeft ook een verwisselbaar batterijpakket. Mij is niet bekend of deze los te verkrijgen is. Door de zilveren ronde ‘schroef’ een kwartslag te draaien, is het pakket uit de lamp te nemen.   

De Olight Fietslampen in gebruik

De 3 modellen maken allen gebruik van dezelfde stuurbevestiging, Ik heb als eerste zo’n bevestiging op mijn stuur gemonteerd. Hiervoor had ik het meest korte stripje nodig, en na het erom slaan en vasthaken, was het een kwestie van even met het imbussleuteltje aandraaien, en de mount zit stevig vast. De lamp zal bij een goede montage niet gaan zakken bij onstuimig terrein! Met een kwartslag draaien monteer ik de lamp in de houder, deze is dus gemakkelijk en snel afneembaar!

De lampen schakelen allen in op dezelfde manier. De schakelaar 1 seconde vasthouden, en de lampen springen allen aan op de laatst gebruikte lichtstand. De RN serie geeft hiermee met de gekleurde verlichting onder de schakelaar het batterijniveau, de Allty met het OLED scherm in procenten.

Bediening

De bediening in lichtstanden verschilt wel. De Allty heeft een dubbele lens, waarvan de LED’s los van elkaar in te schakelen zijn. De RN800 en RN1500 hebben een enkele lens. Wanneer ik kort klik, ga ik bij de RN800 en RN1500 van Laag naar Midden en Hoog. Een dubbele klik schakelt naar de knipperstanden. Weer enkel klikken schakelt tussen de 2 knipperstanden. Met nog een dubbelklik gaat de lamp weer terug naar de standaard modus.

 

De Allty werkt iets anders. De lamp gaat aan in dagrijmodus. Deze 55 lumen LED is ideaal om overdag zichtbaar te zijn. Bij elke dubbele klik ga ik nu naar een andere lichtmodus. Een dubbele klik wisselt van de linker naar de rechter LED, nog een dubbele klik schakelt beide LED’s in. In elke modus is er te kiezen uit 4 dimstanden door 1 keer te klikken. Zo heeft deze lamp enorm veel mogelijkheden welk licht je nodig hebt.

Lichtbundels

De RN800 en RN1500 geven een brede bundel welke de weg erg goed verlicht. De bundels hebben een zachte overgang van licht naar donker, en reiken ver genoeg. Te ver, als je de lamp te recht zet. Een auto die tegemoet komt zal zeker een verblinde bestuurder hebben, te zien aan het grootlicht waarmee naar me geknipperd werd! Bovenin de lenzen van deze 2 modellen zit een geribbeld gedeelte welke moet zorgen dat het licht een soort van afgesneden wordt om verblinding tegen te gaan. Helaas werkt dit maar matig.

Lichtbundels

De lampen hebben een ronde bundel, ook bovenaan. Dus deze lampen zullen bij onjuiste positie zeker tegenliggers verblinden. In mijn ogen was het erg nuttig geweest als de bundels aan de bovenzijde een meer afgeplatte rand hadden. Dan had het centrum van de hotspot wat hoger gekund, en had je dus effectiever licht op wat meer afstand zonder echt te verblinden.

Lichtbundels (Alty op hoog)

De Allty heeft helemaal geen manieren om de bundel af te platten. De bundels uit de lenzen zijn dan ook volledig rond, en moeten op de openbare weg goed naar het wegdek gericht worden, om verblinding tegen te gaan. De 2 lenzen geven elk een iets verschillende bundel, hoewel ik het verschil te klein vindt om daadwerkelijk een lens te kiezen. Aan de opbouw van de lenzen is te zien dat de ene voor breed licht bedoeld is, en de andere voor gebundeld licht. In de werkelijkheid maakt het weinig verschil. De bundels verschillen vooral doordat de ene een harde rand heeft, en de andere wat softer is. Buiten is het verschil wel te zien, ik geef de voorkeur aan de softere bundel. Deze verlicht breed, en heeft een fijne zachte lichtvlek. De bundels samen is een flinke hoeveelheid licht op de hoogste stand! Helaas heeft de Allty dan een batterijduur van 1 uur. Maar in de realiteit denk ik niet dat je deze hoeveelheid nodig hebt, dus meestal zal je een lagere dimstand met een langere batterijduur gebruiken.

 

In bos of ander terrein geeft dit natuurlijk minder, en is het weer erg fijn dat de lampen een ronde bundel hebben. Maar ben je van plan deze lampen op je fiets voor woon/werk, of racefiets te monteren, houdt hier dan altijd rekening mee.

De Olight Achterlichten

Olight heeft ook nog de 2 achterlichten, de Seemee 30 en de RN120. In basis is dit een wat eenvoudig, en een luxer model.

Specificaties

De specificaties van de achterlichten zijn in tabelvorm:

Model

Lumens

Waterdicht

Afmetingen

Gewicht

Seemee 30

7 (9.5u), 14 (4u), 30 (2u)

IPX6

6.5x1.4x2.1 cm

24 gram

RN120

20 (5u), 45 (2.8u), 80 (1.5u)

IPX6

3x3.4x3.2 cm

26 gram

De Rn120 is als extra voorzien van een remlicht van 120 lumen.

Achterlichten in de doos (Seemee 30)

De Seemee 30 wordt geleverd met een rubber bandje om de lamp om elke buis te monteren waar je wilt. Ook een oplaadkabel en gebruikershandleiding worden meegeleverd.

Achterlichten in de doos (RN120)

De RN 120 wordt geleverd met een montageriem met een houder waar de lamp met een kwartslag draaien in gemonteerd kan worden. Ook een houdertje voor zadelmontage wordt meegeleverd, 2 tiewraps, een oplaadkabel en een handleiding.

Het opladen van de achterlichten

De Seemee 30 en RN120 worden beiden geladen met een Micro-USB kabel. Bij de Seemee 30 gaat een rood licht pulseren in de lamp zelf, de RN120 laat de schakelaar rood knipperen bij laden.

De Olight achterlichten in gebruik

De Seemee en de RN schakelen beiden in door de schakelaar een seconde vast te houden. Met een enkele druk op de knop wissel ik tussen de 3 dimstanden. Erg mooi te zien dat je kan bepalen hoe fel je achterlicht is. Ik moet wel zeggen dat de hoogste stand echt fel is, en ik de lampen gebruik op de laagste stand.

Het verschil tussen 30 en 80 lumen lijkt best groot en de RN120 is inderdaad intenser. Maar de 30 lumen rood licht van de Seemee 30 zijn echt voldoende. De lamp is op afstand goed te zien, zelfs op lagere standen. De RN120 is wel beter waar te nemen van verschillende hoeken, omdat deze lamp een ronde bundel produceert. De Seemee schijnt wel in de breedte over de langere kant, maar niet over de smallere kant. Dus deze moet bij voorkeur horizontaal gemonteerd worden, voor een betere zichtbaarheid naar de zijkant. Dus de manier van monteren op mijn fiets is zeker mogelijk, maar horizontaal is eigenlijk beter.

Ook zijn beide achterlichten voorzien van 2 soorten knipperstanden, een pulserende stand, en een korte flitsende stand.

Het remlicht van de RN120 is een leuke extra. Zodra ik afrem, gaat de lamp feller branden voor maximaal 3 seconden. En als ik stopte met vertragen, gaat de lamp weer branden op de ingestelde dimstand. Heel soms had de lamp even een ander idee over vertragen en flitste eens onnodig, ook met een hobbelige weg reageert de lamp regelmatig. Onder de 20% batterijcapaciteit schakelt de remlichtfunctie zichzelf uit. Ook heeft de RN120 een lichtsensor, welke het licht aanpast aan de omgeving. Ik heb hier niets van gemerkt, en kan niet goed noemen of dit iets toevoegt.

Conclusie Olight Fietslampen

De fietslampen zijn eigenlijk allen zeer fijne lampen. In gebruik is de RN800 duidelijk wat zwakker dan de RN1500 en Allty 2000. Maar dit zie ik uiteraard goed nadat ik de RN1500 of Allty 2000 heb gebruikt. De RN800 is echt genoeg voor een fiets. Ik kan me voorstellen dat je de RN1500 wilt in verband met de grotere accu en daardoor betere batterijduur.

Mijn favoriet is de RN1500. Zo goed als evenveel licht als de Allty 2000, en doordat de RN1500 één lens heeft, versimpelt dit de bediening. Het verschil tussen de RN1500 en Allty 2000 zijn vooral luxe. En het is ten opzichte van de RN800 altijd fijn om teveel licht achter de hand te hebben!

De Allty 2000 is het meest uitgebreid. De Allty 2000 bied meer mogelijkheden qua lichtbundel, heeft dagrijverlichting en een luxe OLED scherm welke alle informatie in real-time toont. Op het scherm kan ik zien welke lens er licht geeft, en de tijd hoelang deze brandt in een bepaalde lichtstand. Dat laatste is wel echt ideaal!

Kies daarom vooral op de uitvoering. Wil je alle luxe, is de Allty 2000 jouw lamp. Wil je gewoon een fijne lamp, kies dan een lamp uit de RN serie. Fiets je verlichte of onverlichte landweggetjes? De RN800 is echt voldoende. Maar fiets je langere stukken, of wat sneller onverhard, dan kan de RN1500 of meer licht, en op lagere standen meer batterijduur geven.

De achterlichten zijn vooral  verschillend op lichtsterkte en het remlicht. Als je gewoon een achterlicht wilt, kies je de Seemee 30. Goed zichtbaar, oplaadbaar en waterdicht. De RN120 kies je vooral voor het remlicht. De lamp werkt verder hetzelfde, is wat feller, en biedt het remlicht als extra. Maar goed, in mijn ogen is het remlicht een geinige toevoeging, welke niet perfect werkt. Dus als je dat in ogenschouw neemt, is de Seemee 30 een prima achterlicht. De RN120 is op 80 lumen eigenlijk te sterk voor gebruik op de weg. Het is een intens rood licht. De lumens vind ik ook minder belangrijk, een achterlicht is enkel om gezien te worden, en dat gaat perfect met deze lampen!